Klimatyzacja w autobusach: rodzaje i serwisowanie
Klimatyzacja w autobusach ma za zadanie osuszać, schładzać i oczyszczać powietrze. Zapewnia komfort pracy kierowcy oraz służy pasażerom. Spełnia funkcję nie tylko chłodzącą, ale również wentylującą, a w nowoczesnych systemach wielofunkcyjnych – również grzewczą. Zasada działania klimatyzacji autobusowej jest taka sama, jak w samochodach osobowych z tym, że jej układy są bardziej złożone i zazwyczaj zbudowane z większej ilości elementów. Do jej prawidłowego funkcjonowania niezbędna jest regularna kontrola stanu technicznego.
Rodzaje klimatyzacji autobusowej
System klimatyzacji w autobusach posiada dwa osobne układy chłodzenia. Jeden z nich znajduje się w kabinie kierowcy, natomiast drugi reguluje temperaturę w przestrzeni dla pasażerów. Z tego względu klimatyzatory klasyfikuje się głównie ze względu na przeznaczenie. Oprócz klimatyzatorów autobusowych i do kabiny kierowcy, występują jeszcze specjalne klimatyzatory do mikrobusów i trolejbusów. Wśród tak zdefiniowanych grup rozróżnia się klimatyzatory na podstawie wydajności chłodniczych – zazwyczaj wahają się one od 10 do 44 kW. Klimatyzatory do kabiny kierowcy są zazwyczaj kompaktowymi klimatyzatorami dachowymi. Ważne, żeby były proste w obsłudze, łatwe w montażu i generowały niski poziom hałasu. Optymalne rozprowadzanie powietrza zapewnia zastosowanie technologii bezszczotkowej – występuje ona między innymi w klimatyzacji firmy konvekta. Klimatyzatory do mikrobusów wykorzystują środkowe rozprowadzanie powietrza – ważne, aby były niezależne od krzywizny dachu. Z kolei klimatyzatory montowane wewnątrz autobusów średniej wielkości (turystycznych i miejskich) powinny posiadać centralną kratkę zasysania powietrza, bezpośredni wlot powietrza i umiejscowioną z boku dmuchawę parownika.
Jak dbać o klimatyzację autobusową?
Długoletnie i bezawaryjne funkcjonowanie klimatyzacji autobusowej zapewnią regularne kontrole jej stanu technicznego. Należy zwracać szczególną uwagę na ilość czynnika chłodniczego – jego niedobór może spowodować zatarcie sprężarki i w efekcie jej trwałe uszkodzenie. Trzeba również systematycznie oczyszczać filtry przeciwpyłowe. Uzupełnienie czynnika i wymianę filtrów przeprowadza się co 6 miesięcy, a raz w roku należy przeprowadzić pełny serwis klimatyzacji – z odessaniem czynnika chłodniczego, ewentualną jego korektą, sprawdzeniem stanu parownika i chłodnicy oraz wymianą osuszacza, zbadaniem szczelności układu oraz odgrzybieniem kanałów wentylacyjnych.